شبکه بهداشت و درمان آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
ميوه و سبزي

مصرف 5 نوبت ميوه و سبزي تازه

آيا مي دانيد:

88 درصد مردم در روز كمتر از پنچ واحد ميوه و سبزي مصرف مي كنند (ميانگين ميوه يا سبزي مصرفي يك و نيم واحد). و سالانه 6803 نفر به اين علت فوت مي كنند.

 

به عبارت ديگر:

از هر 10 نفر مردم كشورمان فقط يك نفر در طول روز به اندازه كافي ميوه و سبزي مصرف مي كند

 

شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسووليتي داريد؟

با رعايت اين توصيه ها از سلامت خود و اعضاي خانواده تان، مراقبت كنيد:

 

·حتما در روز 5 نوبت ميوه‌ها و سبزي‌هاي خام را در برنامه‌ غذايي خود قرار دهيد. 

· ميوه هاي تازه را انتخاب كنيد.

· در هر وعده غذايي حتما در كنار غذا از سبزي ها استفاده كنيد.

· ميوه هاي تازه يا آبميوه را به عنوان ميان وعده در طول روز مصرف كنيد.

· بيشتر سعي كنيد سالاد را با آبليمو، آبغوره و يا سس هاي كم چرب ميل كنيد.

· با صرف سبزيجات همراه وعده‌هاي غذايي يك الگوي خوب براي كودكان باشيد.

· هنگام نهار و شام يك ظرف بزرگ سالاد بخوريد البته با سس هاي بدون چربي

· سعي كنيد ميوه‌هاي خرد شده و قطعه قطعه شده را سريع مصرف و تا زمان مصرف در يخچال نگهداري كنيد. زيرا با پوست كندن و قطعه قطعه كردن و با آسيب به بافت آنها به مرور محتواي ويتامين ها در آن كم خواهد شد.

· براي تشويق كودكان به مصرف ميوه همواره به عنوان ميان وعده مدرسه ميوه را در نظر بگيريد و فراموش نكنيد كه ذائقه كودكان از دوران كودكي شكل مي گيرد.

·بيشتر از ميوه‌هاي كامل (با پوست) يا قطعه قطعه  بجاي آب ميوه استفاده كنيد، تا بتوانيد از فيبرهاي رژيمي آنها استفاده كنيد.

· تنوع را در مصرف ميوه ها رعايت كنيد. زيرا تركيب ميوه ها نيز با هم متفاوت مي باشد. بدين ترتيب ويتامين ها و تركيبات مختلف را دريافت مي كنيد. گيلاس و آلبالو و توت با سرطان مي جنگند. سيب داراي مقدار زيادي فيبر مي باشد. پرتقال و كيوي محتوي مقدار زيادي ويتامينC  مي باشند.

· اگر  پوست ميوه را جدا كرديد از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداري كنيد زيرا ويتامين‌هاي آن به خصوص ويتامين C از بين مي‌رود. 

· آب ميوه هاي طبيعي بخوريد و از خوردن آب ميوه هاي مصنوعي پرهيز كنيد، زيرا يك ليوان آبميوه مصنوعي، داراي 10 قاشق چايخوري شكر است و بعضي از آن ها به وسيله آب رقيق شده اند.

· ميوه هاي خشك بخوريد، زيرا با وجودي كه قند زيادي دارند، اما به همان نسبت داراي مقدار فوق العاده زيادي فيبر نيز هستند.

· از خوردن ميوه هايي كه روي دسرها يا شيريني ها موجودند و به وسيله كرم يا خامه پوشيده شده اند، پرهيز كنيد، زيرا با خوردن اين ميوه ها علاوه بر ويتامين، مقدار زيادي چربي مضر و كالري را وارد بدن خود مي كنيد.

· تا جاي ممكن سعي كنيد از سبزيجات به صورت خام استفاده كنيد . در صورتي كه سبزي مي بايستي پخته شودآن را به مقدار جزئي و با روغن كم تفت دهيد. به خاطر بسپاريد كه پخت طولاني مدت سبزي از ارزش غذايي آن و ويتامين هاي موجود در آن مي كاهد.

· به جاي آبپز كردن از دستگاه هاي بخار پز براي پخت سبزيجات استفاده كنيد . زيرا درصورت آبپز كردن سبزيجات، مقدار زيادي از ويتامين هاي آن از بين رفته و از طريق دور ريز آب پخت از دست مي روند. در حاليكه بخارپز كردن به حفظ رنگ، بافت و ارزش غذايي سبزي كمك مي كند.

·سبزي ها را به مدت زياد حرارت ندهيد و به هنگام پختن در ظرف را ببنديد.

·كودكان اغلب، غذاهايي را ترجيح مي دهند كه به صورت جداگانه سرو شود و مخلوط نباشد بنابراين، به جاي مخلوط سبزيجات، سبزي ها را بطور جداگانه سرو كنيد و از سبزيجاتي كه رنگ هاي قرمز و نارنجي دارند مانند هويج بيشتر استفاده كنيد.

· قبل از مصرف سبزي ها و ميوه ها آنها را به دقت بشوييد و ضد عفوني كنيد.

· براي پختن سبزي ها از آب كم استفاده كنيد، آب حاصل از پختن سبزي ها را در غذا استفاده كنيد.

1394/07/06
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal