شبکه بهداشت و درمان آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
كلسترول بالا

كلسترول بالا

آيا مي دانيد:

28 درصد افراد 15 تا 64 سال كشورمان كلسترول بالا دارند.يعني 14 ميليون و900 هزار ايراني از اين مشكل رنج     مي برند و سالانه 34000 نفر به علت چنين مشكلي مي ميرند.

 
 به عبارت ديگر:

از هر 4 نفر يك نفر كلسترول بالا دارد 

 

شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسووليتي داريد؟

با رعايت اين توصيه ها از سلامت خود و اعضاي خانواده تان، مراقبت كنيد: 

 

· براي جلوگيري از افزايش كلسترول:  رژيم غذايي سالم، كنترل وزن ، افزايش فعاليت بدني و برنامه منظم ورزشي از اصول اوليه و مهم هستند.

 
چه غذاهايي را كمتر بخوريم:
 

· كاهش چربي دريافتي، به ويژه چربي هاي اشباع و كلسترول  يكي از اصول رژيم غذايي مناسب در پيشگيري و كنترل بيماري هاي قلبي و عروقي است.

· لبنيات كم چرب (شير، ماست، پنير و ...) را جايگزين لبنيات  پر چرب كنيد.

· از سر شير و خامه كمتر استفاده كنيد. اين مواد غذايي حاوي مقادير زيادي چربي حيواني هستند و مي توانند موجب افزايش كلسترول خون بشوند.

· به جاي گوشت هاي پر چرب از گوشت هاي كم چرب استفاده كنيد و چربي قابل رويت گوشت را پيش از پخت تا آنجا كه ممكن است جدا كنيد. پيش از طبخ مرغ، پوست آن را جدا كنيد.

· مصرف گوشت قرمز را كاهش داده و بجاي آن از گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي استفاده كنيد. مصرف 2-3 بار در هفته ماهي توصيه مي شود.

· در طبخ غذاها از انواع روغن مايع به ويژه روغن زيتون و روغن كلزا و يا كنجد استفاده كنيد( براي پختن، نه سرخ كردن).

· روغن جامد مصرف نكنيد.

· غذاهاي آماده مانند پيتزا، سوسيس، كالباس، همبرگر، غذاهاي سرخ كرده (سيب زميني سرخ كرده، چيپس و .... ) حاوي مقادير زيادي چربي هستند. مصرف اين نوع غذاها را محدود كنيد.

· از شيريني هاي خامه اي و سس هاي چرب مانند مايونز كمتر استفاده كنيد. با مخلوط كردن ماست كم چرب، آبليمو، سركه و يا آب نارنج، كمي نمك و فلفل و سبزي هاي معطر و روغن زيتون يك سالاد سالم و خوش طعم در منزل تهيه كنيد.

· كله پاچه، مغز، دل و قلوه و سيرابي داراي مقدار زيادي كلسترول است. مصرف اين غذا ها را محدود كنيد.

     ·سس‌هاي سفيد رژيمي بهتر از سس هاي سفيد معمولي است: يك قاشق غذاخوري از آنها 50 كيلوكالري انرژي در بدن توليد مي‌كنند، براي همين افرادي كه حتي   كلسترول خون هم دارند، مي‌توانند به ميزان خيلي كم از اين نوع سس‌ها بخورند.
 
  · اگر مبتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي، چربي خون بالا، فشار خون بالا و چاقي هستيد و يا سابقه فاميلي اين بيماري ها را داريد، مصرف زرده تخم مرغ را به 3 تا 4 عدد در هفته، چه در داخل غذاها و چه به تنهايي محدود كنيد. استفاده از سفيده تخم مرغ مشكلي ايجاد نمي كند.
 
  

چه غذاهايي را بيشتر بخوريم:

 

-        مصرف ميوه ها و سبزي ها را در برنامه غذايي روزانه افزايش دهيد، انواع ميوه ها و سبزي هاي تازه سرشار از ويتامين و املاح و موادي به نام  آنتي اكسيدان ها هستند كه خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش مي دهند. از جمله سبزي هاي برگ سبز تيره و ميوه هاي زرد و نارنجي و قرمز بسيار با اهميت هستند.

 

-        در برنامه غذايي روزانه، مقدار كافي شير و مواد لبني بگنجانيد. كلسيم موجود در شير و مواد لبني موجب كاهش كلسترول بد و افزايش كلسترول خوب  مي شود. با مصرف روزانه دو ليوان شير كم چرب، يك پياله ماست كم چرب يا ساير مواد لبني كم چرب مانند پنير و كشك مي توان كلسيم مورد نياز را به دست آورد.

 

-       از غلات سبوس دار مانند نان جو و سنگك و نان بربري و ساير نان هايي كه مطمئن هستيد يا با آرد كامل تهيه شده اند، استفاده كنيد.

 

-       مصرف فيبر غذايي را افزايش دهيد، حبوبات، انواع سبزي ها مانند هويج، چغندر، كاهو، كرفس، انواع كلم، و غذاهاي سبوس دار كه منابع غني فيبر محلول هستند، كلسترول بد را كاهش مي دهند.

 

-       مصرف سير و پياز در كاهش كلسترول و تري گليسيريد موثر است. 

 

عادت هاي خوب را در تغذيه خود و خانواده تقويت كنيد:

 

-       هميشه سر سفره سالاد بگذاريد تا همه اعضاي خانواده از آن مصرف كند. سالاد را مي توان با تنوع بسيار و هر بار با سبزي هاي گوناگون تهيه كرد.

 

-       وجود سبزي خوردن در سفره يكي از عادت هاي خوب غذايي ما ايرانيان است. با مصرف سبزي هاي خام، فيبر كافي ، انواع ويتامين ها و املاح را به بدن خود برسانيد.

 

-       اگر شما به سر كار مي رويد حتما هر روز مقداري ميوه شسته شده همراه خودتان برداريد. يك ميان وعده سالم را به جاي بيسكوييت و يا شيريني كه ممكن است چربي هاي نامناسبي داشته باشد، جايگزين كنيد.

 

-       براي كودكان و ساير افراد خانواده هم كه صبح از خانه خارج مي شوند، ميوه و لقمه سالم تهيه و آنها را به خوردن آن تشويق كنيد. گرسنگي در خارج از خانه ممكن است موجب مصرف غذاهاي نامناسب، فست فود و غذاهاي خياباني شود كه اغلب چرب، غير بهداشتي و براي سلامت زيان آورند.

 

-       در هنگام خريد مواد غذايي برچسب آن را جهت تعيين ميزان و نوع چربي كنترل كنيد.

 

-       وقتي به رستوران مي رويد و يا از رستوران غذا سفارش مي دهيد بخواهيد كره و يا مارگارين روي غذاي تان نگذارند. كودكان اگر چاق نباشند، به دليل جنب و جوش بيشتري كه دارند مي توانند غذا را چرب تر بخورند.

 

 

1394/07/06
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal