شبکه بهداشت و درمان آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
كوله پشتي

دانش آموز  گرامي:

    بسياري ازافراددچاركمردرد هستند واين درديكي ازشايع‌ترين علل مراجعه به پزشك است.كودكان نيزخيلي زودترازآنچه تصورمي‌شودكمردردراتجربه مي‌كنندواستفاده ازكوله‌پشتي‌هاي سنگين يكي ازعلل اصلي ابتلا به اين درداست.علاوه براين،حمل نامناسب اين كوله‌پشتي‌ها هم كودك را درمعرض مشكلات متعدد قرار مي‌دهد.معمولا كمردرد ناشي از حمل بار مكررووضعيت حركتي نامناسب،ضعيف‌تر شدن كودكان درزمان اخيرو بي‌تحركي آنها منجر به ناتواني برداشتن باركوله‌پشتي مي‌شود.اگرگاهي كودك از مشكلات مختلف شامل درد كمر،گردن وشانه‌ها،سوزش كتف و دست،‌خميدگي كمر، مشكل دربرداشتن ودرآوردن كوله‌پشتي،قرمزي يادرد شانه‌ها شكايت كند...،حرف اوراجدي بگيريد.

*اگركيف بسيارسنگين باشديا به طورغلط حمل شود به آسيب كمريادردشديددرناحيه پشت مي‌انجامدوممكن است به عضلات ومفاصل نيزآسيب واردشودوبدن كودك هم مي‌توانددچارخستگي جدي شود.اين تغييرات در وضعيت ايستادن بدن به ترازنامناسب درستون فقرات مي‌انجامدودرنتيجه،عملكردديسك‌ها راكه همچون يك ضربه گيرعمل مي‌كند مختل مي‌كند.

* ساختار قامتي نامناسب باعث دردهاي استخواني در مقاطع بعدي زندگي مي شود،ضمن اينكه عدم فعاليت بدني موجب شده كه دختران بيش ازپسران مشكل ساختارقامتي داشته باشند.

 

* شانه نامتقارن به علت حمل كوله پشتي هاي يكطرفه دردختران دانش آموزوپشت گود به دليل حمل كوله هاي دوطرفه بيش ازحد سنگين درپسران   دانش آموز،شايع ترين ناهنجاري شناسايي شده است.

علل اصلي مربوط به آسيب عبارتند از:
-  عدم تعادل عضلاني: به معني ضعف زياد ناحيه شكمي، شانه‌ها و قسمت‌هاي پاييني تنه.
-  وضعيت خميده: در حالت ايستادن و نشستن
-  تغييرات وضعيت بدن و صورت
-  قوسي شدن كمر،وپيدا كردن انحناء به يك سمت

     اين فاكتورها ممكن است باعث واردآمدن فشاربر ستون فقرات شودكه به نوبه خودبرمهره‌هااثرمنفي مي‌گذارد .زماني كه كوله پشتي سنگين باشديابه طور مناسب برپشت قرار نگيرد، عضلات سخت‌تركار مي‌كنند كه منجربه فشاروخستگي مي‌شود كه نهايتا كمر،گردن و شانه‌ها را نسبت به صدمات حساس‌ترمي‌كند.

توصيه‌هاي مفيد:
 1- وزن كوله‌پشتي از ۱۵درصد وزن كودك بيشتر نشود.
۲- هردو بندكوله پشتي را برشانه‌هاي او بيندازيد. ودرصورتي كه كمربند هم دارد ازآن براي كاهش وزن بار برشانه‌ها وگردن استفاده كنيد.
۳- مطمئن شويد كوله‌پشتي درست در وسط كمرقرار گرفته وپايين‌ترازدوركمركودك قرار نگيرد.

4- بندهاي كوله پشتي بايد حالتي آزادداشته باشند تا حركت آزادانه دست‌هارابدون خم شدن ستون فقرات ممكن سازند.
5- براي قرار دادن كتاب‌ها وساير وسايل دركوله‌پشتي و نيزدرحمل آن به كودك كمك كنيد.درصورت لزوم از كودك بخواهيد يكي دوكتاب رادردست خود نگه دارد.
6- به حرف كودك توجه كنيد.اگرپيوسته ازدردوناراحتي شكايت دارد او راملامت نكنيد.دراين شرايط اورابراي معاينه وضعيت كمرنزدمتخصص ببريد.
7- تعذيه مناسب وورزش منظم درجلوگيري ازصدمات جسمي درطول زندگي نقش مهمي دارند.به اين دو فاكتور مهم سلامت كودكان توجه داشته باشيد.

8-كوله‌‌پشتي بايد هميشه در وسط پشت قرارگيرد.سعي نكنيدكه كوله‌پشتي را بيش ازحدپروسنگين كنيد.
سنگين‌ترين چيزها را نزديك به پشت قرار دهيد.هنگام بلندكردن كوله‌پشتي، زانوهاي‌تان را خم
كنيدو باپاها تان بلند شويد.

بستن كوله پشتي هاي سفري:

 تا حد ممكن اشياء را در داخل كوله قرار دهيدوازآويزان كردن وسايل درخارج ازكوله اجتناب شود.فراموش نكنيد هرچه مركز ثقل كوله به مركز ثقل حمل‌كننده نزديك‌تر باشد،حمل كوله راحت‏ترخواهد بود. اين قانون نه تنها درفرم كوله ونوع حمل آن بلكه به چيدن و بستنش هم بستگي دارد.

     هرچه وسايل سنگين به شانه‏ ها و ستون فقرات نزديك‌ تر حمل كوله‌پشي راحت‌تراست.پس كيسه‌ خواب  و لباس‌هاي اضافي رادرته كوله واشياء سنگين رانزديك به ستون فقرات جادهيد و باراني،آفتابگيروآذوقه راهم دم دست يادرست زيرسركوله بگذاريد.

 

1394/07/06
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal