شبکه بهداشت و درمان آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
آموزش كاربارايانه

دانش آموز گرامي :

  پيشرفت تكنولوژي و استفاده از رايانه يكي از ضروريات زندگي امروز است واكثر شما دانش آموزان نيز در منازل خود اين وسيله را در اختيار داريدكه بايد اصولي را در استفاده از آن رعايت نماييد در غير اينصورت دچار عوارضي به شرح زير ميشويد.

*از شايع ترين  عوارضكار با رايانه  افزايش وزن است. بنابراين دانش آموزان حتماً بايد درطول روز برنامه پياده روي، دو يا ورزش هاي ديگررا داشته باشند.

 *خطر ديگر ضعف عضلاني مثل عضلات  باسن ، شكم و پشت است كه موجب كمردرد يا تغيير شكل بدن  مي شودو گاهي اين تضعيف عضلات به حدي شديد است كه فرد بارها و بارها به دليل كمردردو درد پشت مجبور به استراحت درمنزل مي شود.

*دردهاي مزمن گردن و شانه هم مي تواندازالطاف كار بارايانه باشد .

*درد انگشتان و مچ دست از عوارض استفاده مستمراز كامپيوتر مي باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

توصيه هاي لازم هنگام كار با رايانه :

*براي جلوگيري ازكمردرد هاي ناشي ازكار بارايانه حتماً در اوقات فراغت خوددرطول روز،ورزش هاي مخصوص كمر،پشت وگردن را انجام دهند تا اين عضلات استحكام خودرا حفظ كنند.

 *همان طوركه پشت ميز رايانه نشسته ايد مي توانيد عضلات شكم وباسن راچند بار به مدت 10 دقيقه سفت و بعدرهاكنيد. بهتراست بيش از50دقيقه به طورممتدپشت ميزخودننشينيد،بلكه بعداز50دقيقه نشستن چنددقيقه بلندشويد،كمي راه برويد،كمرخودرا به طرفين خم و راست كنيد.دستهايتان را از ناحيه كتف بچرخانيد. بكوشيد دستان خودرا بازكرده و حالت كششي به بدن بدهيدتاعضلات گردن،كمر، پشت، ران، شانه و سينه به حالت كشش درآيندوتقويت شوند 

استفاده از صندلي ارگونوميك باقابليت تنظيم رافراموش نكنيد.

 *ارتفاع صندلي تان بايد به گونه اي باشدكه كف پاهايتان روي زمين قرارگرفته وزانوهايتان زاويه 90 درجه داشته وران هايتان موازي زمين باشد. ارتفاع 41 تا 52 سانتي متر مناسب است.

* ابعاد نشيمنگاه صندلي بايدطول و عرض 40 تا 48 سانتي متر داشته و براي افراد چاق پهن ترنيز باشد.

*ضخامت تشك صندلي درحدود4تا5 سانتي متر باشدو لبه جلويي صندلي گردو لبه بيروني آن نرم باشد.

*زاويه پشتي صندلي باتشك آن حداقل95تا110 درجه است. عرض پشتي صندلي بايدحداقل32تا36سانتي متر باشد. ارتفاع پشتي صندلي نيز بين50 تا 82 سانتي متر توصيه مي شود.

* صندلي بايددرقسمت گودي كمر، محدب و درقسمت پشت داراي كمي قوس مقعر باشد. صندلي هاي كامپيوتر بهتر است دسته دار باشند

 *فراموش نكنيدحتماً هنگام كارباكامپيوتر به پشتي صندلي تكيه كنيدتا ازكمرو ستون فقرات شماحمايت كند.

 *ضمناً فقط هنگامي كه باموس كار نمي كنيدوتايپ انجام   نمي دهيد، ساعد شما بايد بر روي دسته صندلي قرار گيرد قرار گيرد.ارتفاع صندلي تان بايدبه گونه اي باشدكه كف پايتان روي زمين قرارگرفته وزانوهايتان زاويه 90درجه داشته وران هايتان موازي زمين باشد. 

* مانيتور مناسب بكار بريد.بهتراست مانيتوردرمركز ميزودرست درمقابل چشم شماقرارگيرد.هر چه صفحه مانيتوربزرگترباشدتصويرراحت ترديده مي شودو تطابق وتقارب چشم هاكمترشده وبنابراين ديرتر خسته         مي شويد.

* فاصله مناسب مانيتورتا چشمان شما 50 تا 60  سانتي متر يا معادل يك دست كشيده شماست. بخش بالايي مانيتور بايد هم سطح چشمان شما باشد. براي اين كارمي توانيدصندلي خودرابلندتركنيدويا مانيتورتان را پايين تر بياوريد.

* فراموش نكنيداگرازعينك استفاده مي كنيد،مانيتور راكمي به سمت بالا بچرخانيد، طوري كه بخش پاييني آن به چشم شما نزديك تر باشد از خيره شدن به تصوير مانيتوري كه نقص دارد بپرهيزيد.

* تماشاي تصاويري كه برفك يالرزش دارد،چشم را خسته مي كند.استفاده ازعينك براي افرادي كه داراي عينك هستند،هنگام كارباكامپيوترضرورت دارد.اما استفاده بي موردازعينك هايي كه داراي شيشه هاي رنگي هستند سبب خستگي چشم خواهد شد. 

* هرگزبه مدت طولاني به مانيتورنگاه نكنيد.حداكثر پس از هر2ساعت، 5دقيقه چشمان خودراببنديد.يك روش ديگربراي رفع خستگي چشم اين است كه هر20دقيقه، 20ثانيه به چشمانتان استراحت دهيدواشياءدوررادر فاصله6متري نگاه كنيد.

* اندازه حروف بايد2تا 3مرتبه بزرگترازريزترين متني باشد كه شما مي توانيدبخوانيد.به علاوه خواندن مطالب بارنگ مشكي برروي صفحه سفيدبسيارآسان وواضح است. اگر مطلبي رادرصفحه مانيتورمطالعه مي كنيد،به علت تغييرات دائمي جسم ديدني وتغييرات دائمي نور خواندن آن بسيار خسته كننده مي شود و اين عمل فشار زيادي به عضلات چشم وارد مي كند.

* نكته مهم ديگر براي كاستن ازخستگي چشم اين است كه نورمانيتورراتنظيم كنيد.شما بايدنورمانيتورتان رابه گونه اي تنظيم كنيدكه تقريباً مشابه سطح روشنايي محيطي باشدكه دقيقاًدرپشت آن قراردارد.اگربين روشنايي مانيتورومحيط پيرامون آن تفاوت روشنايي شديدوجودداشته باشد،شمادچارسردردومشكلات بينايي خواهيد شد.

* بنابراين درساعات مختلف روز،نورمانيتورتان رابانور اتاق تنظيم كنيد.براي رفع خستگي چشم هنگام كار با كامپيوتر،هر20دقيقه،20ثانيه به چشمانتان استراحت دهيدو اشياء دور رادر فاصله6متري نگاه كنيد.

 
1394/07/06
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal