شبکه بهداشت و درمان آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
بهداشت بلوغ پسران

سلامت نوجواني، بهداشت دوران بلوغ پسران

شناخت بلوغ:

دوران نوجواني از مهم ترين و پر ارزش ترين دوران زندگي هر فرد است و بلوغ بعنوان مرحله گذر از كودكي به بزرگسالي به شمار مي رود. در اين دوره در مجموعه اي از تغييرات جسمي و رواني در شما اتفاق مي افتد و يري بناي زندگي بزرگسالي شما پي ريزي م يشود.

بلوغ چيست؟
بلوغ در لغت به معني كامل شدن و به حد كمال رسيدن است. سن شروع بلوغ در پسران معمولاً ۱۰ ۱۴ سال سالگي است. در اين دوران تغييرات چسمي و رواني آنچنان سريع و همه جانبه است كه نوجوان را گاه دچار تشويش و نگراني كرده و تصميم گيري ها را برايش مشكل مي سازد و گاهي موجب بروز مشكلاتي در برخورد وي با خانواده و مردم مي شود.

تغييرات جسمي در دوران بلوغ:
اين تغييرات به علّت اثر موادي به نام هورمون جنسي مردانه يا تستوسترون كه از غدد جنسي مردانه ترشح مي شود بوجود مي آيد.

1.        رشد ناگهاني قد، وزن و ابعاد بدن

2.     رشت موهاي زايد در قسمت هاي مختلف بدن

3.   در صورت نيز ريش و سبيل ظاهر مي شود و موهايي روي قفسه سينه رشد مي كند.

4.      صداي كودكانه كم كم دورگه و كلفت شده و به اصطلاح مردانه مي شود.

5.     در اثر افزايش عدد چربي ممكن است جوش هايي روي صورت و گاهي در كمر و ظاهر مي شود كه به اين جوش ها، جوش جواني يا آگنه گفته مي شود.

6.     به علّت افزايش غدد عرق ممكن است بدن شما بوي خاص بدهد.

7.     بزرگ شدن ناحيه تناسلي و ظهور احتلام

تغييرات رواني در درون بلوغ:

 

تغييرات روحي دوران بلوغ ممكن است به اشكال زير تظاهر كند.
تمايل به گوشه نشيني، احساس دلتنگي و خستگي، ناسازگاري، مخالفت هاي اجتماعي
ممكن است شما در لحظاتي كوتاه يا طولاني چند تا از اين تغييرات را تجربه كرده باشيد:

  • دلتان بخواهد بيشتر اوقات تنها باشيد.
  • مسائل كم اهميبت برايتان اهميّت حياتي پيدا كند.
  • نزديكان خود را مثل سابق دوست نداشته باشيد و

دوستان نوجوان:

داشتن آمادگي براي بروز اين حالات و مشورت با والدين و مربيان مي تواند گذر شما را از اين دوران آسان تر نمايد و سلامت آينده ي شما را تأمين كند. تمام چيزهايي كه نوابغ آينده خواهند

نيازهاي تغذيه اي دوران بلوغ:
با توجبه به اينكه در مرحله بلوغ يك رشد سريع و ناگهاني رخ مي دهد و نوجوان بعلّت سوخت و ساز بالاي بدن نياز زيادي به انرژي دارد.۰(بطور متوسط ۲۸۰۰ كالري) بنابراين تغغذيه دوران بلوغ و دريافت مواد مغذي به ميزان كافي جهت تأمين انرژي از اهميّت ويژه اي برخوردار است. نوجوان در برنامه غذايي نياز به گروه هاي غذايي از جمله پروتئين ها، ويتامين ها و املاح (به ويژه آهن، يد، كلسيم، روي) دارد.

توصيه ها:

1.        پروتئين به صورت حيواني (تخم مرغ، گوشت، شير و پنير) و گياهي (غلات و حبوبات) وجود دارد كه مصرف روزانه ۴۵ ۷۵ گرم براي نوجوان لازم است.

2.     انواع ويتامين ها و املاح معدني كه با مصرف سبزيجات، ميوه جات تازه تأمين مي شود.

3.   مصرف روزانه لبنيات و شيرتأكيد شده است.

4.      صبحانه وعده غذايي بسيار مهمي براي نوجوان است.

5.     مصرف ميان وعده مناسب در برنامه غذايي نوجوان لازم است.

6.     از تهيه مواد غذايي كه ارزش غذايي ندارند مثل انواع چيپس، پفك، نوشابه هاي گازدار، شيريني هاي خامه اي، مواد غذايي پر چرب و پر نمك كه با سلامت نوجوان منافات دارد خودداري گردد.

ورزش در دوران بلوغ:
به دلايل زير ورزش كردن در دوران بلوغ اهميّت بسيار زيادي دارد:

1.        ورزش وسيله اي جهت تأمين بهداشت و سلامت فردي است، پرداختن به ورزش سبب سلامت جسمي، رواني و اجتماعي مي شود.

2.     بسياري از مسايل روحي نوجوانان از قبيل رفتارهاي پرخاشگرانه، خجالت، گوشه گيري، افسردگي و نداشتن اعتماد به نفس با ورزش بهبود مي يابد.

3.   ورزش مناسب باعث افزايش ظرفيّت شخصيّتي نوجوان مي شود و تحمل او را در برابر مشكلات زندگي بيشتر مي كند.

4.      ورزش در نوجواني، فرد را از ابتلا به بيماري ها در ميانسالي مصون مي سازد. تمرينات بدني سبب قامتي استوار و بدني ورزيده مي شود و نوجوان ظاهري مناسب پيدا مي كند و در سنين بالاتر از دردهاي ناشي از ضعف عضلاني رنج نمي برد.

5.     ورزش مهم ترين و مناسب ترين روش براي كاهش اضافه وزن در نوجوان است.

احكام شرعي در دوران بلوغ:
برادر نوجوانم؛ با ورود به دوران بلوغ شما وارد مرحله جديدي از زندگاني خود شده ايد و در پيشگاه حضرت حق تعالي مقام و منزلت ويژه اي كسب نموده ايد و پا به عرصه تكليف گذارده ايد، پس نماز و روزه بر شما واجب و احكام الهي بر شما جاري مي شود. براي اجراي احكام مي توانيد از مجتهد جامع الشرايط تقليد نماييد.

رعايت نكات بهداشتي در دوران بلوغ:

1.        استحمام مرتب و تعويض البسه

2.     در دوران بلوغ غدد عرقي زير بغل هم شروع به فعاليّت مي كند و باعث افزايش تعريق مي شود و اين افزايش فعاليّت غدد چربي و غدد عرق ممكن است سبب توليد بوي خاصي بشود كه نامطبوع و ناراحت كننده است بنابراين در اين دوران نياز بيشتر به حمام كردن مي باشد.

3.   استفاده از حوله و وسايل بهداشتي شخصي و همچنين زدودن موهاي زائد بدن به روش صحيح

4.      رعايت بهداشت دهان و دندان از طريق مسواك زدن، نخ دندان كشيدن و مراجعه به دندانپزشك

5.     استراحت و ورزش به قدر كافي

6.     تغذيه مناسب و كافي

7.     كسب اطلاعات لازم در زمينه بلوغ وسائل آن از طريق مطالعه كتاب و مراجعه به مشاوره مدرسه و والدين.

8.      معاشرت و همنشيني با دوستان خوب و تأييد شده از طرف والدين.

9.      خودداري از كشيدن سيگار و دوري از افراد سيگاري و معتاد

10.     مشاوره با پزشك در خصوص هر گونه علائم جسمي غيرمعمول. در صورتي كه علائم بلوغ قبل از ۹ سالگي ظاهر شود بلوغ زودرس و تأخير درعلائم بلوغ تا سن ۱۴ سالگي بلوغ ديررس اطلاق مي گردد.

11.      پرهيز از دستكاري و فشار دادن جوش ها

o        هر روز جوش ها را با آب و صابون بشوئيد.

o        براي ضد عفوني محل جوش ها از الكل طبي استفاده كنيد. اگر با اين دستورات معالجه نشديد بهتر است پس از مشورت با والدين خود به پزشك مراجعه نماييد.

 

 

شبكه بهداشت ودرمان شهرستان آمل واحد بهداشت خانواده

1394/07/06
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal